maanantai 14. elokuuta 2017

VASTUULLISET POPOT


Koulussa meille puhuttiin paljon muodin ja muotoilun vastuullisuudesta. Vastuullisuus on tällä hetkellä vahva sana muodin maailmassa ja monet alalla olevat haluavatkin nykyään taistella kertakäyttökulttuuria ja niin sanottua fast fashionia vastaan tavalla tai toisella.

Tuotteen suunnittelija on vastuussa suunnittelemansa tuotteen vaikutuksista ympäristöön. Suunnittelijat ja työryhmät tuotteen ympärillä määrittävät, minkälaisia arvoja tuotteen taustalla on. Jotkut tavoittelevat äärimmäistä materiaalien ekologisuutta ja tuotantoketjun läpinäkyvyyttä ja myös brändäävät tuotteitaan näillä arvoilla. Joillekin ekologisuus voi olla hiljainen arvo ja brändin asiakkaille näkyvä ilme tulee muista asioista. Suurella volyymilla valmistetut massatuotteet harvoin täyttävät kovin montaa vastuullisuuden osa-aluetta, sillä määrä, laatu ja kiire harvoin kulkevat käsi kädessä. Pienyrittäjänä on mahdollista tehdä useampia vastuullisia valintoja, mutta jalkineiden valmistuserät jäävät pieniksi ja hinta kalliimmaksi.

Tuotteen elinkaari käsittää kaiken tuotteeseen liittyvän raakamateriaaleista kierrätykseen tai poistoon asti. Useimpien suurten brändien jalkineet on lähes poikkeuksetta valmistettu Aasian maissa suurissa erissä ja edullisella työvoimalla. Vastuullisemmin ajattelevat yritykset saattavat valmistaa jalkineensa esimerkiksi Italiassa, Espanjassa tai Portugalissa, missä työolosuhteet ovat paremmat. Kaikkein vastuullisinta kotimaiselle isompaa erää myyvälle jalkineyrittäjälle olisi valmistuttaa jalkineensa suomalaisessa jalkinetehtaassa. Valitettavasti niitä ei juurikaan enää ole. Onneksi sinnikkäitä käsityömäisesti jalkineita valmistavia pienyrittäjiä löytyy, esimerkiksi Pihka Collection Tampereella.

Haluan asettaa itselleni haasteen suunnitella ja tulevaisuudessa valmistaa jalkineita mahdollisimman vastuullisesta näkökulmasta. Tässä aluksi kartoitettuna jalkineen vastuulliseen suunnitteluun ja valmistamiseen kuuluvia osa-alueita. :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti