Koulussa meille puhuttiin paljon muodin ja muotoilun vastuullisuudesta. Vastuullisuus on tällä hetkellä vahva sana muodin maailmassa ja monet alalla olevat haluavatkin nykyään taistella kertakäyttökulttuuria ja niin sanottua fast fashionia vastaan tavalla tai toisella.
Tuotteen suunnittelija on vastuussa
suunnittelemansa tuotteen vaikutuksista ympäristöön. Suunnittelijat ja
työryhmät tuotteen ympärillä määrittävät, minkälaisia arvoja tuotteen taustalla
on. Jotkut tavoittelevat äärimmäistä materiaalien ekologisuutta ja
tuotantoketjun läpinäkyvyyttä ja myös brändäävät tuotteitaan näillä arvoilla.
Joillekin ekologisuus voi olla hiljainen arvo ja brändin asiakkaille näkyvä
ilme tulee muista asioista. Suurella volyymilla valmistetut massatuotteet
harvoin täyttävät kovin montaa vastuullisuuden osa-aluetta, sillä määrä, laatu
ja kiire harvoin kulkevat käsi kädessä. Pienyrittäjänä on mahdollista tehdä useampia
vastuullisia valintoja, mutta jalkineiden valmistuserät jäävät pieniksi ja
hinta kalliimmaksi.
Tuotteen elinkaari käsittää kaiken
tuotteeseen liittyvän raakamateriaaleista kierrätykseen tai poistoon asti. Useimpien
suurten brändien jalkineet on lähes poikkeuksetta valmistettu Aasian maissa suurissa
erissä ja edullisella työvoimalla. Vastuullisemmin ajattelevat yritykset
saattavat valmistaa jalkineensa esimerkiksi Italiassa, Espanjassa tai
Portugalissa, missä työolosuhteet ovat paremmat. Kaikkein vastuullisinta
kotimaiselle isompaa erää myyvälle jalkineyrittäjälle olisi valmistuttaa
jalkineensa suomalaisessa jalkinetehtaassa. Valitettavasti niitä ei juurikaan
enää ole. Onneksi sinnikkäitä käsityömäisesti jalkineita valmistavia
pienyrittäjiä löytyy, esimerkiksi Pihka Collection Tampereella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti